Thursday, March 5, 2009

Aku Penjawat Awam

Dan akhirnya setelah beberapa atau mungkin berpuluh-puluh kali memohon kerja dengan kerajaan, aku ditawarkan jawatan Pembantu Perpustakaan. Aku perlu berhijrah ke Kuala Lumpur. Sedih rasanya perlu meninggalkan Alor Setar. 1 November, 1996 tarikh keramat aku perlu melaporkan diri di Perpustakaan Negara Malaysia. Rupa-rupanya aku ditempatkan di Perpustakaan Institut Diplomasi dan Hubungan Luar Negeri (IDFR). Sebuah perpustakaan khusus di bawah Jabatan Perdana Menteri. Ketua Pustakawan (masa itu) Pn. Zainab, dibantu oleh Pustakawan Pn. Anisah, En. Lee, Anggamah, Gurnam, Abg Mat dan Suhaimi. Di sini aku belajar mengkatalog buku dan audio-visual, index majalah dan kerja-kerja berkaitan perpustakaaan. Barulah aku tahu begini rupanya kerja-kerja di belakang tabir perpustakaan.

Selama 6 tahun bertugas di IDFR, dari bujang hingga beranak dua. Bermacam-macam kursus aku hadiri, bertimbun-timbun pengalaman aku perolehi, akhirnya aku memohon berpindah ke Lumut, Perak. Demi tanggungjawabku sebagai isteri anggota tentera, aku terpaksa akur walaupun sayangku pada IDFR masih menebal. 16 Disember, 2002 aku melaporkan diri di Kolej Tentera Laut DiRaja (KTLD), KD Pelandok. Bertugas di bawah Kementerian Pertahanan Malaysia memberi satu pengalaman yang berlainan. Di perpustakaan KTLD, kami tak perlu menguruskan pembelian buku atau bahan perpustakaan. Kami hanya menyenaraikan buku-buku yang perlu ditambah dan menghantar senarai tersebut ke Perpustakaan MINDEF. Apabila buku atau bahan yang telah dikatalog diterima, kami hanya perlu merekodkan di dalam buku rekod perolehan. Walaupun begitu, ada tugas-tugas lain yang perlu aku jalankan. Dan ternyata detik-detik bekerja bersama Kak Ros, Azmar, Aju, Kak Yan pasti tidak akan berulang. Baru sahaja aku berada di Lumut 2 minggu, suamiku diarahkan berkursus di Kuantan. Terpaksa bersendirian membesarkan anak-anak tanpa suami di sisi. Tak sampai setahun aku di sana, aku terpaksa berpindah lagi. Kali ini mengikut suami ke Butterworth pula.

Tanggal 16 Januari, 2004, hari pertama aku di Kolej Kejururawatan Bukit Mertajam (KKBM). Sebuah institusi latihan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia yang melatih bakal-bakal jururawat. Nampaknya tanggungjawab kali ini lebih besar. Aku satu-satunya kakitangan perpustakaan di situ. Sebelum ini perpustakaan diuruskan oleh pengajar jururawat, Pn. Yong. Namun begitu, aku kagum dengan sikapnya yang berusaha belajar menguruskan perpustakaan, walaupun bukan dalam bidang tugas beliau.

Perpustakaan KKBM hanya sebuah perpustakaan yang kecil sahaja. Kebanyakan bahan dan koleksi yang terdapat di situ dalam bidang kejururawatan, kebidanan dan sakit puan. Tetapi tugas pengkatalogan dan pengkelasan bahan amat berbeza . Cabaran pertama yang perlu aku hadapi adalah belajar mengkatalog bahan menggunakan sistem pengkelasan National Library of Medicine (NLM). Dan cabaran seterusnya adalah meyakinkan pengetua kolej (waktu itu), yang selama ini memandang rendah dan tidak mempedulikan perpustakaan. Memang aku akui bahawa terlalu banyak dugaan yang ditempuhi pada tahun pertama aku bertugas di sana. Akhirnya di bawah pengurusan pengetua baru, Cik Khor Ah Choo, hasil kesungguhan dan kecekalan menguruskan perpustakaan bersendirian, aku telah dianugerahi dengan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang. Menitis airmata kegembiraan, melafazkan syukur padaNYa. Akhirnya usaha aku selama ini dipandang dan diterima. Ucapan terima kasih yang tidak terhingga buat semua warga KKBM yang banyak membantu dan memberi kata semangat buatku.

Benarlah kata pujangga setiap pertemuan, pasti ada perpisahan. Dengan berat hati aku perlu melangkah pergi, meninggalkan Bukit Mertajam. Dan untuk kesekian kalinya, suamiku ditukarkan pula ke Labuan. Semakin jauh nampaknya perjalanan aku kini. Perlu ke seberang lautan pula. Memandangkan pada masa itu tiada perjawatan kosong di perpustakaan berhampiran dan anak sulungku pula perlu memulakan persekolahan pertamanya, aku terpaksa memohon cuti tanpa gaji. Permohonan selama 6 bulan telah diluluskan. Tiba masa dan ketikanya aku berangkat ke Pearl of Borneo, nama julukan Pulau Labuan.

Di Labuan, aku menetap di Kuarters Pegawai TUDM Membedai. Inilah pertama kali aku tinggal di persekitaran kuarters kerajaan. Selama sebulan menjadi surirumah sepenuh masa, akhirnya aku menerima berita yang kutunggu-tunggu selama ini. Aku diarahkan melapor diri di Kolej Matrikulasi Labuan (KML) pada 5 Februari, 2007. Perjalanan antara KML dengan tempat tinggalku mengambil masa 30 minit. Satu perjalanan yang panjang juga bagiku. Namun demi tugas aku perlu menggalasnya dengan hati yang tabah. Perpustakaan KML sebuah perpustakaan yang agak besar. Mempunyai koleksi terkini buku lebih kurang 23,00 naskah, tidak termasuk dengan bahan-bahan lain seperti majalah, journal, suratkhabar dan bahan audio-visual. Dibahagikan kepada dua bahagian iaitu Unit Perolehan & Pendokumentasian serta Unit Perkhidmatan & Sirkulasi. Kakitangannya terdiri daripada 11 orang, dengan diketuai oleh Pustakawan Cik Jaini Onggai, dibantu oleh Pen. Pegawai Perpustakaan En. Francis Labi, 6 Pem. Perpustakaan termasuk aku dan 3 Pem. Pejabat.

Tahun pertama dan kedua di KML, aku ditugaskan di Unit Perkhidmatan dan Sirkulasi. Menguruskan dan memantau Bilik Remaja Siber. Sebuah bilik yang menyediakan perkhidmatan komputer dan internet. Berdepan dengan cabaran dan dugaan daripada pengguna perpustakaan yang rata-ratanya terdiri dari pelajar lepasan SPM. Belum pun sampai sebulan di sini, pada 25 Februari, 2007, aku perlu menghadiri satu temuduga kenaikan pangkat Pem. Perpustakaan Kanan di Perpustakaan Negara Malaysia. Sudah ditakdirkan rezeki tidak menyebelahi, aku gagal dalam temuduga tersebut. Namun semangat untuk maju ke hadapan dan berjaya masih tertanam di sanubari. Dan kini di tahun 2009, aku telah ditukarkan ke Unit Perolehan & Pendokumentasian di bawah pengurusan pustakawan baru, Pn. Lorita Gadol. Kali ini aku ditugaskan mengurus dan mengkatalog bahan-bahan terbitan bersiri seperti majalah, journal dan buletin-buletin. Banyak tugasan yang perlu aku lakukan, namun aku bertekad akan menjalankan tugas yang diamanahkan dengan sebaik mungkin.

No comments:

Post a Comment