Tuesday, January 20, 2009

Zaman Persekolahanku

Aku mula mengenali alam persekolahan ketika usiaku 6 tahun. Abah memberitahu sekolah pertamaku adalah Tadika Balai Polis. Tetapi aku tak lama bersekolah di sana kerana mengikut Ngah (makcik) belajar di Sek. Keb. Kemumin. Beliau merupakan guru di sana. Aku ditempatkan di Darjah 1. Bermulalah hidupku sebagai anak cikgu. Itu yang selalu pelajar lain gelarkan. Ada juga beberapa orang guru lain membawa anak mereka bersekolah di situ. Aku mempunyai seorang kawan rapat. Dia juga anak seorang guru. Rambutnya kerinting, perang dan berkulit cerah.

Diam tak diam, sudah 5 tahun aku belajar di sana. Bermula dari usia 6 tahun hingga Darjah 4. Aku merupakan pelajar yang pandai. Selalu juga aku mendapat tempat teratas dalam setiap peperiksaan. Abah selalu menghadiahkan aku sesuatu. Antaranya adalah jam tangan digital jenama Alba. Tahun 1985 merupakan tahun terakhir aku belajar di sana. Tapi kenangan bersama kawan-kawanku tak akan ku lupa. Aku berharap satu hari nanti aku akan berjumpa kembali dengan Suhaili Mat Hussan, Nik Mas Ayu, Shameela Shafie, Rozita Othman, Azura dan ramai lagi.

Pada tahun 1986, Ngah mengajak aku tinggal bersamanya di Kedah. Ngah telah berkahwin dan menetap di sana. Kerana sayangkan Abah, aku selalu buat perangai setiap kali aku perlu pulang ke Alor Setar. Di sana aku ditempatkan di Sek. Keb. Taman Uda. Aku belajar di Darjah 5 Mawar. Ngah yang memilih sekolah itu. Kerana katanya sekolah itu berhampiran dengan rumah ibu mertuanya dan memudahkan aku. Setiap hari Ngah akan menghantar aku dan anak-anaknya di sana. Aku akan berjalan kaki ke sekolah bersama-sama kawan rapatku. Dalam tahun itu juga, aku akan menduduki Ujian Penilaian Darjah 5. Namun begitu, keputusan yang aku terima tidak membanggakan. Setelah 1 tahun berada di Alor Setar, aku kembali ke Kota Bharu. Aku tak betah tinggal di sana. Mungkin juga rindukan Abah. Tapi kenangan bersama kawan-kawanku Rohaiza Ismail, Zaidaty Azira, Hazma Salleh, NorAzlina Abd. Aziz (beberapa nama yang ku ingat) tetap terpahat di ingatanku.

Kepulanganku ke Kota Bharu membuka lembaran baru bagiku. Kerana aku akan menetap bersama abah dan keluarga barunya. Aku perlu menyesuaikan diri dengan persekitaran yang berbeza. Abah menghantar aku belajar di Darjah 6 di Sek. Keb. Rambutan Rendang (sekarang Sek Ren. Keb. Seri Cempaka). Banyak memori pahit manis ketika belajar di sana. Kepada guru-guru yang pernah mengajar aku antaranya Cikgu Hanapi, Cikgu Adnan terima kasih diucapkan. Jasamu kan ku kenang. Kepada kawan-kawan yang kukenal Rohana Mat Daud, Suraya Mokhtar dan ramai lagi, kalian tetap dalam ingatan.

1 comment: