Tuesday, January 20, 2009

Zaman Remajaku

Sekitar tahun 1988 hingga 1992, aku menyambung persekolahan peringkat menengah di Sek. Men. Puteri, di bandar Kota Bharu. Sekolah tersebut berada di kawasan Kompleks Sekolah-sekolah Wakaf Mek Zainab. Kesemua pelajar adalah perempuan. Aku memilih untuk belajar dalam aliran Perdagangan. Rutin sebagai seorang pelajar berjalan seperti biasa. Tapi ada satu cerita yang lucu dan menyedihkan terjadi padaku.

Pada ketika itu musim tengkujuh. Hujan renyai-renyai. Seperti biasa aku menunggu bas di pondok depan jalan raya di kampungku. Keadaan pondok masa tu agak tinggi dan kedudukan tangga pondok itu curam. Dalam pada termenung menunggu tiba-tiba aku nampak kelibat bas. Aku terus berdiri dan menuju ke arah tangga pondok. Entah macamana kainku tersangkut pada tangga pondok bas tersebut. Apalagi terjatuh ke tanah la. . . . Kain sekolah terkoyak. Malunya!! Bas dah terlepas pula. Tak jadi aku pergi sekolah hari itu. Balik ke rumah dengan muka sedih.

Itu antara memori lucu dan memalukan. Tapi ada juga yang menyeronokkan. Semasa aku di Tingkatan 4P, aku bersama Sharmila, Samizan dan Siti Esah berkenalan dengan beberapa pelajar lelaki dari Sek. Men. Putera. Kami kerap juga berkumpul dengan mereka. Belajar dan menghabiskan masa bersama. Mereka cuba padankan aku dengan salah seorang pelajar lelaki tersebut. Namanya Juraimi. Aku sendiri pun tak pasti apa perasaan aku masa tu. Cuma yang aku tahu hanya seronok meluangkan masa bersama mereka.

Sesungguhnya tiada apa yang paling indah selain dari kenangan semasa di alam persekolahan. Aku masih ingat dan akan ingat detik-detik bersama kawan-kawan ku Shareena, Noyi dan Sunni. Dan tak lupa juga semasa belajar matematik bersama Cikgu Rahimah.

1 comment:

  1. Assalamualaikum,thanks 4 remembering me.kalau jumpa yg lain,kirimkan salam saya pd mereka

    ReplyDelete